Late strafschop kost sv Budel A1 de punten

16 april 2016 15:00

Steffanie, R.

Opstelling

sv Budel A1 is in vorm en laat de eerste helft de nummer 2 van de hoofklasse, Blerick A1, alle hoeken van het veld zien met geweldig voetbal. Voor rust is het 3-1 voor de Brabanders door twee goals van Luc Nouwen en een doelpunt van Cody van Rooij. Na de rust kwam Blerick snel terug en stond het slordig voetbal van beide teams op het middenveld vooral in de aandacht. Deze aandacht verschoof echter toen de matig fluitende arbiter Blerick geheel onterecht een penalty in de achtste minuut van de te lange blessure tijd gaf. Er werd gescoord en Budel bleef woedend, verbijsterd en teleurgesteld achter op het veld met slechts een punt waar het er drie hadden moeten zijn.

Joris van Meijl is de enige afwezige. Dominic Giessler start op linksback en Bjorn Hompes is terug in de hart van de verdediging. Roy van Tongerloo, Lars van Meijl en Hein Vlassak beginnen door deze wijzigingen op de bank.

Blerick startte gevaarlijk en loste het eerste schot van de wedstrijd op doel. Daarna kwam het geweldige combinatiespel van sv Budel op gang en liet het mooiste voetbal van het seizoen zien. Voor Cody van Rooij in de 10e minuut de score opende uit een rebound van een eigen schot was Willem van der Steen en diezelfde van Rooij al dichtbij. Na de 1-0 was het Luc Nouwen die in de 14e minuut net de bal over het doel wist te mikken. Blerick deed in de 17e minuut iets terug, weliswaar via een verdediger van Budel, maar Luuk Coenegracht dook de bal met een katachtige reflex uit de kruising. Twee minuten hierna mocht Blerick juichen, maar de goal werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. De Brabantse locomotief bleef doordenderen en de Limburgers werden van het kastje naar de muur gestuurd. In de 27e minuut zet Niels van Cranenbroek vanaf de zijkant de bal voor het doel en kon Nouwen de bal binnen tikken. Blerick hoort op 10 man komen te staan na een charge op de enkels van van Rooij, maar de leidsman, R. Steffanie, besluit deze overtreding slechts met geel te bestraffen. Budel kreeg meer en meer kansen, maar de doelman van Blerick ontpopte zich al gauw tot de man of the match door ieder schot op doel met klasse te pareren. Uit een corner van Dayne Rodriguez kwam Budel in de 33e minuut op een ruimere voorsprong. Wederom was het Nouwen die de bal de laatste zet richting de hoek gaf. Kort na de 3-0 was het de snelle spits van Blerick die uit een counter de eretreffer zou maken in de 37e minuut. Budel kreeg nog kansen om de voorsprong uit te bouwen, maar van Cranenbroek kopte de bal net over en Nouwen raak de bal volledig verkeerd voor open doel.

Budel heeft de tweede helft van de uitwedstrijd nog in het hoofd en wil een zelfde blamage voorkomen. Ook al is Budel gewaarschuwd, het gebeurd toch. Blerick scoort op identieke wijze zoals de 3-1 ook de 3-2. Het wordt billen knijpen en Budel wordt verder teruggedrongen, dit mede doordat de passes slordiger worden en niet meer aankomen bij de juiste spelers. Van der Steen scoort bijna de 4-2, maar de bal wordt net langs getikt. Nouwen scoort zijn derde van de middag, maar het doelpunt wordt afgekeurd, omdat van Rooij in de ogen van de scheidsrechter de keeper zou hebben aangevallen.  In de 73e minuut hoort invaller Lars van Meijl een rode kaart te krijgen, maar wederom besluit de arbiter om het slechts bij geel te laten bij de tweede stevige charge deze wedstrijd. Van Rooij wilt zijn tweede van de middag maken, maar schiet de bal van dichtbij over. Budel doet er alles aan om de voorsprong vast te houden en in de 89e minuut slaat invaller Roy van Tongerloo de bal boven zijn hoofd weg in het strafschop gebied, de arbiter ziet de handsbal niet en laat doorspelen. Uit de counter van deze corner is van der Steen doorgebroken en krijgt een stevige duw van een hand in zijn rug. Van der Steen gaat neer en het sportpark ontploft, want er werd immers gedacht aan een rode kaart wegens het ontnemen van een scoringskans van een doorgebroken speler. Wederom zag de arbiter het niet correct en zo ging het spel door. In de achtste minuut van veel te lange blessuretijd gaat de aanvaller van Blerick een-op-een op doelman Coenegracht. De bal wordt voorbij getikt en de aanvaller valt de Brabanders keeper aan. Zonder enige reden legt de KNVB-official de bal op de stip voor Blerick. Budel protesteert geheel terecht, maar terugdraaien zal de scheidsrechter het niet meer doen. Coach Daan Kwaspen wordt wegens onduidelijke redenen nog weggestuurd en ook Laurens van den Akker gaat op de bon. Blerick scoort de 3-3 en direct na de aftrap fluit de leidsman af.

Budel blijft woedend, verbijsterd en teleurgesteld achter. Het voelt zich bestolen van de drie terechte en belangrijke punten in strijd tegen degradatie. Toch kan het zichzelf verwijten waarom de vele kansen in de eerste helft niet werden afgemaakt, want daar had de wedstrijd al beslist kunnen worden. Waarom de arbiter zolang liet doorspelen in blessuretijd en waarom hij de penalty gaf, zal voor altijd onduidelijk blijven. Feit is wel dat Budel de concurrenten ziet inlopen. Het heeft alles nog in eigen hand in de strijd tegen degradatie.

Opstelling sv Budel A1: Luuk Coenegracht, Dominic Giessler, Bjorn Hompes (’58 Roy van Tongerloo), Stef van der Kruijs, Laurens van den Akker, Jelle Martens, Cody van Rooij (’74 Hein Vlassak), Willem van der Steen, Luc Nouwen, Niels van Cranenbroek (’70 Lars van Meijl) en Dayne Rodriguez