sv Budel A1 het spoor bijster in degradatietopper

27 februari 2016 15:00

Proenings, J.F.

Opstelling

sv Budel A1 heeft de degradatietopper met 1-5 verloren. FC Geleen-Zuid A1 was heer en meester op het hobbelige veld. Budel kwam via een penalty van Luc Nouwen op voorsprong, maar moest kort daarna twee tegengoals slikken. Na de rust ging Budel opzoek naar de gelijkmaker, maar Geleen bleek feller, sneller en sterker dan de Brabanders en zo kon doelman Coenegracht nog driemaal de bal uit het netje vissen.

Opnieuw konden Daan Kwaspen en Jos Rutten niet over een fitte selectie beschikken. Bjorn Hompes was wegens privé omstandigheden afwezig en Cody van Rooij melde zich ziek af. Luc Beerten van de B1 nam plaats op de bank samen met Hein Vlassak en Roy van Tongerloo. Laurens van den Akker begon in de verdediging en Dominic Giessler werd in de voorhoede gezet. Joris van Meijl keert terug in de basis na maandenlang blessureleed. Geleen A1 staat op de laatste plek en Budel een plek erboven. Er kan dus gesproken worden over een echte zes-punten wedstrijd en een heuse degradatietopper.

Budel begon sterk aan de wedstrijd en creëerde via Niels van Cranenbroek het eerste gevaar in de vijftiende minuut. Het schot van van Cranenbroek toucheerde de lat na een goede voorzet van Laurens van den Akker. In de negentiende minuut draaide Luc Nouwen weg bij zijn directe tegenstander die daarop Nouwen binnen het strafschopgebied neerhaalde. De leidsman legde de bal op de stip en Luc Nouwen scoorde op deze manier alweer zijn vijfde penalty dit seizoen. In de 25e minuut krijg Geleen een vrije trap die direct op goal wordt geschoten. In plaats om de bal te vangen besluit doelman Coenegracht om de bal weg te slaan. Echter slaat de doelman de bal recht in de voeten van de attente spits van Geleen die de gelijkmaker op het scorebord zet.  Willem van der Steen moet halverwege de eerste helft de strijd staken met een liesblessure. Roy van Tongerloo is zijn vervanger en Stef van der Kruijs schuift op naar het middenveld. Budel gaat op zoek naar de voorsprong, maar ziet het schot van van Cranenbroek (wederom) de lat treffen en het schot van Dominic Giessler wordt geblokt door de keeper. In deze degradatietopper slaat de vlam kort in de pan zodra Joris van Meijl een sliding van achter op de enkel krijgt. In plaats van een donkerrode kaart te geven, doet de leidsman er niks aan. Geleen zoekt net als Budel naar de voorsprong en krijgt vlak voor tijd een grote kans, maar schiet de bal over. In blessuretijd gebeurd het alsnog wanneer Dayne Rodriguez balverlies lijdt vlak voor eigen goal en de middenvelder van Geleen de bal achter Coenegracht schiet.

Na de rust zoekt Budel direct de gelijkmaker, maar het schot van Nouwen wordt gepakt door de doelman. In de 57e minuut moet Joris van Meijl de strijd staken met zijn oude blessure. Luc Beerten van de B1 neemt zijn positie achterin over. Kort na deze wissel wordt een voorzet bij de tweede paal binnengeschoten en lijkt de wedstrijd beslist. Budel is mentaal geknakt en kan geen vuist meer maken tegen het ontketende Geleen. Het Limburgse feest wordt compleet als in de 72e minuut een afstandsschot van richting wordt veranderd door Beerten waardoor de Coenegracht net onder de bal door duikt. De blamage is helemaal compleet als de inmiddels ingevallen Hein Vlassak zich eenvoudig laat uitkappen en een schot in de korte hoek wordt binnengeschoten. Budel probeert nog de eer te redden in de tweede helft, maar de voorzet wordt door zowel Lars van Meijl als van den Akker gemist.

Budel begon de wedstrijd goed, maar na de treffer waren de oranjehemden het spoor volledig bijster. De degradatietopper die nooit een topper was, werd kinderlijk eenvoudig gewonnen door Geleen. Op het zeer slechte veld van sv Budel lukte het de Brabanders niet om te combineren met elkaar of om de strijd in te gaan als een team. De alarmklok is geslagen, want de A1 ziet Geleen dichterbij komen en de andere verder weg lopen.

Opstelling sv Budel A1: Luuk Coenegracht, Laurens van den Akker, Lars van Meijl, Joris van Meijl (57’ Luc Beerten), Stef van der Kruijs, Jelle Martens, Dominic Giessler (65’ Hein Vlassak), Willem van der Steen (27’ Roy van Tongerloo), Luc Nouwen, Niels van Cranenbroek en Dayne Rodriguez