sv Budel O14 ondanks grote nederlaag met opgeheven hoofd uit de KNVB beker

19 april 2017 19:00

Cansiz, C.

Opstelling sv Budel JO14-1JM

Wittenhorst O15-1 is zoals verwacht een maatje te groot gebleken. De vroege voorsprong in de 6e minuut werd pas in de 17e minuut uitgebouwd naar een 2-0, vlak voor rust werd het nog 3-0 en dit was een meer dan terechte ruststand. Na rust ging Budel beter voetballen en kreeg het meerdere kansen. In de 51e minuut scoort Sem Janssen de aansluitingstreffer. Uiteindelijk loopt de score nog op naar 7-1 mede dankzij een eigen goal van Nick Sprengers en nog een eigen doelpunt van Bram van Riet. Zo eindigt het bekeravontuur in de kwartfinale tegen derde divisionist Wittenhorst O15-1.

Mil Feijen en Ruben van der Thiel beginnen op de bank. Budel speelt in een 4-4-2 opstelling met een verdedigende mentaliteit. Om Wittenhorst te willen verassen begint Sem Janssen als linkshalf in dit duel en staan Sjors Vlassak en Vince Marteau samen in de spits. Budel voelt geen druk en begint als de underdog aan deze wedstrijd. De wedstrijd begint vijftien minuten later door onverwachtse verkeershinder voor de Brabanders.

Al gauw blijken de voorspellingen waar. Bijna iedereen is minstens een kop groter dan de Budelse jongens op het veld. Het zou hoe dan ook een zware partij worden waarbij de huid duur verkocht gaat worden. In de zesde minuut gaat de spits op Pieter Moortgat af. Pieter is een van de vele spelers die regelmatig wegglijdt en daardoor kan de spits recht op Joey van Gils aflopen en de 1-0 binnen schieten. In de negende minuut is er een scrimmage voor de goal waar Pieter de bal achter de lijn vandaan haalt, maar de arbiter van dienst ziet er geen goal een. Wel wordt er in de elfde minuut gescoord door Wittenhorst, maar de bal is al achter geweest en het doelpunt gaat niet door. Budel vecht, maar kan geen vuist maken tegen het sterke Wittenhorst. In de zeventiende minuut wordt een schot van afstand gelost op het doel van Joey. De bal butst net op voor Joey waardoor de bal over de duikende Joey heen gaat en het 2-0 staat. In minuut 24 wordt er wederom een bal van de lijn gehaald en in tweede instantie wordt het harde schot geblokt. De 3-0 valt alsnog in de 27e minuut. Een crossbal wordt naar de tweede paal gekopt. In een keer staat de rechtsbuiten daar om de bal van dichtbij binnen te schieten. De goal had alle schijn van buitenspel, maar de al het hele seizoen uitstekend vlaggende grensrechter negeert het appèl van de spelers. Vlak voor rust schiet Wittenhorst van dichtbij nog huizenhoog over en wordt een bal op de lat geschoten. Zo gaat Budel met een zeer terechte achterstand met 3-0 rusten.

In de rust gaat Vince Marteau naar de kant en wordt hij vervangen door Ruben van der Thiel. Inmiddels is Sem Janssen naar de spits gegaan en staat hij samen met de zeer sterk spelende Man of the Match aan Budelse kant Sjors Vlassak voorin. Na rust staat er een ander Budel op het veld. Budel is feller, combineert meer en gaat opzoek naar de aansluitingstreffer. Een pass op Sem wordt gegeven in de diepte. Sem heeft ontzettend veel ruimte, maar schiet te laat door de vele ruimte die de keeper achter zich heeft gelaten, maar ook weer te vroeg omdat Sem makkelijk nog naar de keeper kon lopen. In de tegenstoot wordt een schot van Wittenhorst door de goed keepende Joey nog eruit gedoken en solo van een opgekomen middenvelder op het laatste moment gestopt door Pieter met een uitstekende sliding. Twee minuten later krijgt Sjors de kans om zijn wedstrijd te bekronen, want de keeper trapt de bal fout uit. Sjors raakt de bal verkeerd en ziet zo een kans om te scoren gemist worden. Door goed druk zetten van Nik Martens kan Nik richting de goal lopen. Op het moment dat Nik bijna oog in oog met de keeper staat raakt hij de bal verkeerd en gaat weer een kans van Budel niet door. Niet veel later gaat Sem een op een, maar zijn stiftje wordt knap gepakt door de doelman. In de 50e minuut trapt Wittenhorst uit een scrimmage op de paal en laat het zien dat het na de vele Budelse aanvallen ook weer mee wilt doen in deze wedstrijd. Een diepe bal van Ruben van der Thiel in de 51e minuut op Sem resulteert later in een aansluitingstreffer. Sem staat al de hele wedstrijd in de dubbele dekking, omdat ze hem goed kennen in Horst. Sem gaat meerdere spelers voorbij naar de achterlijn en gaat schuin richting het doel. Zodra je denkt dat hij niet verder kan, komt het schot alsnog richting de verre hoek en staat het plots 3-1. Helaas voor Budel besluit Wittenhorst om even gas bij te geven. Direct na de Budelse goal wordt de 4-1 gescoord door een opgekomen middenvelder. Een vrije trap wordt door Nick Sprengers in de 58e minuut in het eigen doel gekopt, de 6-1 is een mooi schot van afstand naar de bovenhoek en ook de 7-1 wordt door Bram van Riet achter Joey gewerkt.

Al met al is de nederlaag van 7-1 overdreven gezien het spelbeeld. Wittenhorst heeft ontzettend veel kansen gehad, maar de 7-1 hebben de jongens van Budel op basis van hun inzet en spel niet verdient. Iedereen speelde vandaag goed, met passie en heel veel werklust. Zoals verwacht blijkt Wittenhorst O15-1 uit de derde divisie een maatje te groot voor sv Budel O14-1 uit de eerste klasse. Een mooi bekeravontuur eindigt in de kwartfinale en daarmee zit het seizoen er officieel op.

Opstelling sv Budel: Joey van Gils, Harm van Meijl, Pieter Moorgat, Bram van Riet, Bram Vanlier, Sieme Vos (’50 Mil Feijen), Nik Martens, Sem Janssen, Nick Sprengers, Sjors Vlassak en Vince Marteau (’35 Ruben van der Thiel)