sv Budel A1 snakt naar de winterstop

5 december 2015 15:00

Gorissen, P.P.J.S.

Opstelling sv Budel JO19-1

In een zogeheten 'zes punten wedstrijd' heeft Budel A1 de wedstrijd tegen SVN A1 met 4-1 verloren. Budel had dichterbij kunnen komen op de ranglijst en de aansluiting met de middenmoot kunnen vinden, maar het verloor en kijkt opeens tegen een achterstand van zes punten aan. Budel startte beter en kreeg de betere kansen, maar de eerste goal was juist voor de Limburgers. De tweede goal kwam uit een strafschop na een overtreding van Luuk Coenegracht wat nooit een strafschop had mogen zijn, maar juist een vrije trap buiten het strafschop gebied. Budel stond bij rust achter, maar ging direct na rust op zoek naar de aansluitingstreffer en via Luc Nouwen kwam deze op het scorebord. Budel kreeg de betere kansen, maar uit eindelijk was het SVN dat nog tweemaal wist te scoren en met een 4-1 overwinning de punten in Limburg hield.

Na een maand van blessureleed keerde Joris van Meijl terug in de basis. Hij vormde samen met Lars van Meijl en de in vorm verkerende Stef van der Kruis en Roy van Tongerloo de verdediging. Op het middenveld startte opnieuw Willem van der Steen en Niels van Cranenbroek en Laurens van den Akker kwam ze versterken. De voorhoede bleef identiek aan die van de wedstrijd van Blerick. Bjorn Hompes, Hein Vlassak en Dominic Giessler namen plaats op de bank en Jelle Martens is nog altijd niet wedstrijdfit.

Budel begon fel en leek gebrand op de overwinning, maar SVN liet ook zien dat ze de huid duur wilde verkopen. Budel krijgt pas in de 20e en 22e minuut kansen maar Luc Nouwen laat deze onbenut. De wedstrijd was gelijk opgaand, maar SVN A1 mocht als eerste juichen. In de 27e minuut komt de rechtsbuiten van SVN naar binnen met een goede actie waarna hij de bal terug kan leggen op de vrijstaande spits. De spits schiet met een droge knal de bal in het net en doelman Coenegracht werd kansloos gelaten. Budel ging op zoek naar de gelijkmaker en kreeg deze mogelijkheid in de 29e minuut. Echter word Willem van der Steen onderuit gehaald. Budel denkt aan een vrije trap maar Niels van Cranenbroek heeft de bal opgepikt en de scheidsrechter ging verder met voordeel. Nog geen luttele seconden later verliest van Cranenbroek de bal en volgt er een counter. Coenegracht komt uit z'n goal en ziet dat de bal voorbij hem wordt getikt vlak voor het strafschopgebied. In plaats van door te lopen richting de goal loopt de spits tegen de doelman aan en gaat hij liggen. De scheidsrechter wijst vanaf de middencirkel naar de stip, terwijl Budel terecht protesteert. Het gevolg hiervan is dat de arbiter de wedstrijd staakt en weigert verder te spelen. Tien minuten gingen voorbij en de scheidsrechter liet daarna de wedstrijd verdergaan met de onterechte strafschop. Budel wordt benadeeld achter gelaten, maar mag blij zijn dat de doelman geen kaart kreeg. Ook al zit de doelman in de goede hoek, de bal wordt te zuiver ingeschoten om deze te keren. Budel gaat op zoek naar gerechtigheid en krijgt in de 37e minuut nog een dot van een kans via van Cranenbroek, maar van Cranenbroek vergeet de bal kracht mee te geven. Vlak voor rust moet aanvoerder Joris van Meijl de strijd staken en komt Bjorn Hompes erin voor van Meijl. Budel kan nog bijna juichen voor de rust, maar Nouwen schiet de bal van enkele meters voor de goal op de onderkant van de lat.

In de rust blijft Laurens van den Akker wegens tactische wijzigingen achter in het kleedlokaal en wordt zijn plek ingenomen door Dominic Giessler. De goedspelende Stef van der Kruis gaat samen met Hompes het hart van de verdediging vormen, terwijl Lars van Meijl naar het middenveld verhuist. Budel moet naar voren drukken, terwijl SVN de bal moet tegenhouden. In de 57e minuut ziet Nouwen een bal naar de keeper worden teruggespeeld door de eigen verdediger van de Limburgers. Nouwen is er direct bij en schiet de bal vervolgens langs de doelman af waardoor de aansluitingstreffer op het bord komt. Ondanks het zeer vreemde vlagsignaal van de grensrechter keurt de arbiter deze goal goed. Budel komt bijna op gelijke hoogte, maar de inzet van van der Steen treft het doel niet. SVN komt op en bouwt in de 72e minuut via een standaard situatie de voorsprong weer uit naar twee doelpunten. De bal wordt over Coenegracht heen gekopt, terwijl het er naar leek dat de doelman de bal had kunnen pakken. Vlak voor het eindsignaal straft SVN Budel nog harder door ook nog de 4-1 binnen te schieten. Kort hierop fluit de matig leidende arbiter voor het einde.

Budel verliest wederom drie belangrijke punten en ziet zo de concurrentie verder uitlopen. Er was meer strijd te zien op het veld dan in de wedstrijd tegen Blerick, maar blijkbaar nog niet genoeg. Er kan nu gespeculeerd worden 'wat als de scheidsrechter het goed had gezien en het geen strafschop was', maar uiteindelijk blijven de Brabanders met nul punten achter in Landgraaf.

Tijd voor de winterstop en Budel bezet een teleurstellende achtste plaats met 11 punten uit 12 wedstrijden. Budel kreeg in deze 12 wedstrijden maar liefst 42(!) doelpunten tegen en de 0 werd nog niet gehouden in deze competitie.  Deze cijfer zijn zorgwekkend en het is tijd voor een stevige evaluatie in de winterstop, zodat men na de winterstop het voetbal en de strijd kan laten zien die het trouwe publiek verdient.

Opstelling sv Budel A1: Luuk Coenegracht, Roy van Tongerloo, Lars van Meijl, Joris van Meijl (42' Bjorn Hompes), Stef van der Kruis, Willem van der Steen, Cody van Rooy, Laurens van den Akker (45' Dominic Giessler), Luc Nouwen, Niels van Cranenbroek en Dayne Rodriguez (66' Hein Vlassak)