sv Budel A1 pakt op karakter de winst

12 maart 2016 15:00

Wingerden, D. van

Opstelling

In een spannende wedstrijd heeft sv Budel A1 aan het langste eind getrokken. Het hoger geklasseerde SHH A1 bleek een gelijkwaardige tegenstander, maar toch wist Budel door een penalty van Luc Nouwen in de 59e minuut met minimaal verschil te winnen.

De charge op de enkels van Lars van Meijl in de wedstrijd tegen SC Susteren heeft een blessure voor de verdediger opgeleverd. Ook Joris van Meijl is wederom uitgeschakeld en komt waarschijnlijk de rest van het seizoen niet meer in actie. Naast de bovengenoemde is ook Willem van der Steen nog altijd geblesseerd. A2-Spelers Frans Vossen en Sander Spee zijn door deze blessures aan de selectie toegevoegd en begint op de bank samen met Dominic Giessler. Cody van Rooij start voor het eerst in weken weer in de basis na een ziekte periode en Hein Vlassak begint op het middenveld.

SHH A1 is altijd een waardige tegenstander, maar in de eerste wedstrijd dit seizoen was de pot na drie minuten al beslist in het voordeel van de groen-witten. Budel had iets goed te maken en liet dit direct zien door veel felheid in de duels te tonen. De eerste kans was echter voor SHH, maar een-op-een met de in vorm verkerende Luuk Coenegracht schoot de spits over. Budel deed iets terug en weliswaar door een goal van Niels van Cranenbroek. De matig leidende scheidsrechter keurde de goal tot grote verbazing van iedereen af wegens schijnbaar hinderen van de keeper. Tien minuten na deze afgekeurde goal kreeg SHH opnieuw een grote kans, maar de spits schrok zelf van de ruimte en wist niks te doen met deze bal. SHH had meer veldoverwicht, maar Budel bleef goed knokken voor de bal en begon terrein goed te maken. Beide ploegen gingen gelijk op naar de rust.

In de rust bleef de vermoeide Cody van Rooij achter en Dominic Giessler kwam in zijn plaats. Vlak na rust kreeg Luc Nouwen een enorme kans uit een corner, maar Nouwen kon niet genoeg kracht achter zijn schot zetten. In de 58e minuut begint van Cranenbroek aan een solo waarna hij de bal aan Dayne Rodriguez aan de linkerkant geeft. Dayne geeft een goede voorzet op Nouwen die wilt draaien en schieten. Door de snelle beweging van de Budelse spits weet de verdediger van SHH niet meer wat hij doet en legt hij de spits neer in het strafschop gebied. De arbiter van dienst wijst naar de stip. Nouwen loopt aan en schiet de bal vol vertrouwen achter de doelman. Budel komt terecht op voorsprong en de motivatie bij de Brabanders groeit. SHH krijgt een corner en de bal wordt schuin richting het doel gekopt. Doelman Coenegracht is attent en tikt de bal met een uitstekende redding uit het doel. De duels worden feller van beide kanten en een uitstekend spelende Hein Vlassak mag in zijn handen knijpen dat de scheidsrechter zijn overtreding slechts met geel beoordeeld. Budel houdt stand, maar SHH komt nog in de 89e minuut. Een omhaal op doel wordt formidabel uit de kruising gedoken door Coenegracht. De inmiddels ingevallen Frans Vossen krijgt ver in blessuretijd nog een kans om de wedstrijd te beslissen, maar de aanvaller schiet de bal over. Kort hierna fluit de leidsman voor het einde van de wedstrijd.

In een zeer spannende wedstrijd heeft sv Budel voor het eerst sinds 14 november in de competitie weer gewonnen. Duidelijk werd gedurende de wedstrijd dat het scorende team zou gaan winnen. Budel bleek hierin de gelukkigste en wist ook nog met vlagen goed voetbal op de mat te leggen. Daarnaast werd de durf en de felheid beloond en zat het eens niet tegen in een wedstrijd. Opvallend detail is dat doelman Coenegracht voor het eerst in 703 dagen zijn doel schoon wist te houden. Budel loopt uit op de concurrenten en speelt volgende week uit in Heerlen de zogeheten 6-punten wedstrijd tegen Groene Ster.

Opstelling sv Budel A1: Luuk Coenegracht, Laurens van den Akker, Bjorn Hompes, Stef van der Kruijs, Roy van Tongerloo, Hein Vlassak (83’ Frans Vossen), Cody van Rooij (45’ Dominic Giessler), Jelle Martens, Luc Nouwen, Niels van Cranenbroek en Dayne Rodriguez